زن، نماد همه زيبايي ها
نوشته شده توسط : feraghat90
 


سیر و سفر
مناسبت های خاصّ
دقیق و مستند بدانیم.
حکایت های شنیدنی و ...
شعر سروده هایی از شاعران
دل نوشته ها و دل گویه های ادبی

http://feraghat90.blogfa.com/post-1104.aspx

 


خداوند داراي دو دسته صفات جلالي و جمالي است كه اين دو دسته صفات را در انسان به وديعت گذاشت تا به عنوان خليفه الهي بتواند بر ماسوي الله پروردگاري و ربوبيت كند. (بقره، آيات 30 تا 33) بنابراين، انسان داراي همه كمالاتي است كه خداوند از آنها به عنوان اسماي حسناي الهي در قرآن ياد كرده است. (اعراف، آيه 108؛ اسراء آيه110؛ طه آيه8؛ حشر، آيه24)
تفاوت هاي جنسيتي و ظرفيت بخشي به انسان
اما هريك از مرد و زن كه زوج انسان را تشكيل مي دهند، با همه اشتراكات، تفاوت هايي نيز دارند كه از آنها به تفاوتهاي جنسيتي ياد مي شود. اين تفاوت ها هرگز به معناي نقص نيست، بلكه به معناي ظرفيت بخشي به انسان است تا زن و مرد در كنار هم به كمال برسند. از اين روست كه هرگز مرد و زن بي جفت شدن و زوجيت يابي به كمال مطلق نمي رسند و در حقيقت نوعي نقص در هر مرد و زني كه مسير كمالي را بي زوج پيموده به چشم مي آيد. اين نقص همانند نقصي است كه هر انساني بخواهد با ايمان و عمل شخصي به كمال برسد و راه كمال را از ايمان و عمل اجتماعي جدا كند و مسئوليت اجتماعي خود را در قبال ديگران به انجام نرساند و آنان را به ايمان و عمل صالح دعوت نكند و توصيه و سفارش ننمايد؛ چرا كه چنين انساني از نظر قرآن انسان زيانكاري است كه هرگز به مقصد نمي رسد. (سوره عصر)خداوند همه موجودات هستي را جفت و زوج آفريده است. (ذاريات، آيه49، نجم، آيه45؛ قيامت، آيه39 ، زخرف، آيه12، يس آيه 36) از جمله اين آفريده هاي الهي انسان است كه او را نيز زوج و جفت آفريده است. هر مرد و زني كمال را در كنار هم درك و دريافت خواهندكرد و هرگز به تنهايي به كمال مطلق نخواهند رسيد. آرامش، آسايش، مودت، محبت و رحمت زماني نصيب انسان مي شود كه زوج و جفت در كنار هم باشند و زن و مرد يكديگر را كامل كنند و نواقص يكديگر را برطرف نمايند. (روم، آيه 21)مرد هرچند كه همه كمالات الهي را به عنوان صفت و اسم در اختيار دارد ولي فعليت آن نيازمند بهره مندي از كمالات زن است؛ همچنين زن اگرچه همه كمالات الهي را داراست ولي او نيز نيازمند مرد است تا او را در اظهار اين كمالات ياري رساند.خداوند تفاوتي را كه ميان مرد و زن ايجاد كرده است ارتباط تنگاتنگي با جمال و جلال الهي دارد. مرد نمادي از جلال و عظمت الهي و زن، نماد جمال الهي است ، جمع ميان جلال و جمال است كه كمال را شكل و معنا مي بخشد.
زن، جلوه جمال الهي
زن در همه دوران زندگي اش، نمادهايي از لطافت و زيبايي است. در دختري نماد پاكي و عصمت و احساس و عواطف است و در دوراني كه در نقش مادر ظاهر مي شود نماد مهر و عشق و محبت است و زماني كه كودك را در آغوش مي گيرد و مادري را تجربه مي كند نماد و اوج جلوه فداكاري و ايثار است. همه زيبايي ها را مي توان در زن يافت؛ از زيبايي ظاهري تا زيبايي باطني در زن به اوج خود رسيده است. زن در صورت و سيرت جلوه جمال الهي است و هرچه زن به كمال نزديك تر باشد اين زيبايي و جمال الهي در او نمايان تر است؛ چنان كه فاطمه زهرا(س) در تماميت كمال جمال الهي است و زيبايي اش بهشت را معنا و روشنايي خاص مي بخشد به گونه اي كه همه هستي شگفت زده مي شود.
 

فرشته محيطي




:: بازدید از این مطلب : 74
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 خرداد 1386 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: