
در روزگار قحطی محبّت و خشک سالی مهر و صمیمیّت در آن فضای تاریک و در اوج حاکمیّت قدرت پرستانِ حقیقت ستیز، الطاف زلال رحمان و رحیم از کوثر ولایت جاری، و بار دیگر حکایت پرشور فرعون و موسای کلیم تکرار شد. در مقابل دیدگان خسته تاریخ و پیش چشم دژخیمانِ تا دندان مسلح خلیفه عباسی، چهاردهمین ماه درخشان عصمت و پاکی طلوع کرد و نور امید را در دل های غمگین و تشنه محبت روشن ساخت و جان عاشقان زیبایی را به زمزمه و غزل سرایی و شادی و پای کوبی فرا خواند. آری آن شب آسمانِ سامرّا از ظهور معجزه دیگر خدا به خود می بالید و آخرین غنچه زیبای بوستان فاطمی در دامن نرگس شکوفا شد و امید به برپایی عدل در جان شیفتگان عدالت، حیاتِ دوباره یافت.

پانزدهم شعبان ولادت با سعادت امام عصر (عجّل الله الشّریف) مبارک
انتظار ظهور
ولادت آخرین گنجینه پیامبر خدا(ص)، کعبه دل ها و امیّد مستضعفان دنیا مبارک
انتظار ظهور یك مصلح بزرگ آسمانی، و امید به آینده و استقرار صلح و عدل جاویدان، امری فطری و طبیعی است كه با ذات و وجود آدمی سر و كار داشته و با آفرینش هر انسانی همراه است و زمان و مكان نمیشناسد و به هیچ قوم و ملتی اختصاص ندارد.از این رو، همه افراد طبق فطرت ذاتی خود مایلند روزی فرا رسد كه جهان بشریت در پرتو ظهور رهبری الهی و آسمانی و با تایید و عنایت پروردگار، از ظلم ظالمان و ستم ستمگران نجات یافته، شور و بلوا در جهان پایان پذیرد و انسانها از وضع فلاكت بار موجود نجات یابند و از نابسامانی و نا امنی و تیره روزی خلاص شوند و سرانجام به كمال مطلوب و زندگی شرافتمندانه ای كه شایسته مقام انسان است، نایل آیند.به همین دلیل، در تمام ادیان و مذاهب مختلف جهان از مصلحی كه در آخر الزمان ظهور خواهد نمود و به جنایتها و خیانتهای انسانها خاتمه خواهد داد و شالوده حكومت واحد جهانی را بر اساس عدالت و آزادی واقعی بنیان خواهد نهاد، سخن به میان آمده و تمام پیامبران و سفیران الهی در این زمینه به مردم با ایمان جهان، نوید هایی داده اند.
انتظار ظهور, مناسبت های خاصّ, امیّد مستضعفان دنیا
پی نوشت ها:
1.مقدمه:مهدی موعود،ترجمه13بحار،ص177ومهدی انقلابی بزرگ،ص57،كتاب علایم الظهور.
2.او خواهد آمد، ص75.
3.به بخش11تحت عنوان:«نظریات فلاسفه و دانشمندان درباره آینده جهان»مراجعه کنید.
4.در مورد این كه همه امّت ها و ملّت ها درباره ظهور حضرت مهدیعلیه السلام باهم، هم عقیدهاند در بخش نهم، تحت عنوان: «نویدهای ظهور مهدی موعودعلیه السلام در كتب مقدسه» به تفصیل سخن رفته است.
تعجیل در فرج و سلامتی مولا صلوات
در این زمینه، یكی از نویسندگان معروف چنین مینویسد:«موضوع ظهور و علایم ظهور، موضوعی است كه در همه مذاهب بزرگ جهان واجد اهمیت خاصی است. صرف نظر از عقیده و ایمان كه پایه این آرزو را تشكیل میدهد، هر فرد علاقهمند به سرنوشت بشریت، و طالب تكامل معنوی وقتی كه از همه نا امید میشود، و میبیند كه با وجود این همه ترقیات فكری و علمی شگفت انگیز، باز متاسفانه، بشریت غافل و بیخبر، روز به روز خود را به سوی فساد و تباهی میكشاند و از خداوند بزرگ بیشتر دوری میجوید، و از اوامر او بیشتر سرپیچی میكند؛ بنا به فطرت ذاتی خود متوجه درگاه خداوند بزرگ میشود، و از او برای رفع ظلم و فساد یاری میجوید.از این رو در همه قرون و اعصار، آرزوی یك مصلح بزرگ جهانی در دلهای خداپرستان وجود داشته است. و این آرزو نه تنها در میان پیروان مذاهب بزرگ، مانند: زرتشتی و یهودی و مسیحی و مسلمان، سابقه دارد، بلكه آثار آن را در كتابهای قدیم چینیان و در عقاید هندیان، و در بین اهالی اسكاندیناوی و حتی در میان مصریان قدیم و بومیان و حتی مكزیك و نظایر آنها نیز میتوان یافت».(۱)آری! عقیده به ظهور یك مصلح بزرگ آسمانی در پایان جهان، یكی از مسایل بسیار مهم و حساسی است كه نه تنها در آیین مبین اسلام، بلكه در همه ادیان آسمانی، و نه تنها در میان پیروان ادیان و مذاهب بلكه در نزد بسیاری از مكاتب مختلف جهان سابقه دیرین دارد، و تمامی پیروان ادیان بزرگ عالم از مسیحیان، كلیمیان و زرتشتیان گرفته تا پیروان مكتبهای الحادی، همه و همه بدان عقیده دارند.ناگفته نماند كه پیروان ادیان و مذاهب گوناگون، و دیگر ملل و اقوام گذشته و مكاتب مختلف جهان درباره نام آن بزرگوار باهم اختلاف نظر دارند، مسلمانان او را «مهدی موعود منتظرعلیه السلام»، و پیروان سایر ادیان و مكتبها و ملتها و تودههای محروم، وی را «مصلح جهانی» یا «مصلح غیبی»، یا «رهاننده بزرگ» یا «نجاتبخش آسمانی» و یا «منجی اعظم» مینامند؛ ولی در باره اوصاف كلی، برنامههای اصلاحی، تشكیل حكومت واحد جهانی بر اساس عدالت و آزادی، و ظهور او در آخرالزمان اتفاق نظر دارند.جالب توجه اینكه حتی در این اواخر نیز، این عقیده در بین گروهی از دانشمندان و فلاسفه بزرگ جهان به عنوان: «لزوم تشكیل حكومت واحد جهانی» درسطح وسیعی مطرح گردیدهاست:«در عصر اخیر دوشادوش پیشرفت همه جانبه ای كه در تمام مسایل علمی نصیب بشریت شده، این ایده و عقیده نیز از مرز ادیان و مذاهب قدم فراتر نهاده و به عنوان یكی از مهمترین مسایل حیاتی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است».(۲)
آری! امروز بسیاری از اندیشمندان و فلاسفه مشهور جهان نیز عقیده دارند كه با پیشرفت سریع صنعت و تكنولوژی، زندگی ماشینی، رقابت های نا سالم نظامی، بازیهای خطرناك سیاسی، و احساس یاس و نا امیدی در بین جوامع بشری برای رهایی از اوضاع نا بسامان كنونی، تشكیل حكومت واحد جهانی بر اساس عدالت و آزادی لازم و ضروری است.(۳)
بنابراین، بر غم افكار بیمارگونه كوته نظران كجاندیش كه میپندارند مساله مهدویت و انتظار ظهور یك رهبر بزرگ آسمانی در پایان جهان، از مختصات مسلمانان و یا از عقاید خاص شیعیان است و میكوشند تا با تلاش مذبوحانه خود آن را در یك مكتب خاص محصور كنند، این مساله اختصاص به مسلمانان و شیعیان ندارد؛ بلكه یك اعتقاد عمومی مشترك است كه همه امتها و ملتها و پیروان ادیان - و حتی مكاتب مختلف، فلاسفه، دانشمندان و اندیشمندان واقع بین جهان نیز - در این عقیده و مرام باهم شریك اند.(۴)
منبع:
کتاب ظهور حضرت مهدی علیهالسلام از دیدگاه اسلام و مذاهب و ملل جهان، نوشته: اسدالله هاشمیشهیدی