حكايت خوبان
نوشته شده توسط : feraghat90

 

پاسخ بهتر به احسان ديگران

خدمت امام حسين(ع) بودم. خدمتكار امام(ع) داخل شد. شاخه گلي به امام حسين(ع) هديه داد. امام حسين(ع) در برابر آن، به خدمتكار احسان بسیار نمود. او را پاداش فراوان عطا کرد. در پایان وي را آزاد ساخت. هنگامي كه از آن حضرت(ع) علّت اين كار پرسيده شد، فرمود: خداوند اين ادب را به ما آموخته است. آن جا كه مي فرمايد: «چون به شما هرگونه تحيّت و نيكى شد شما به شما هرگونه تحيّت و نيكى شد شما به بهتر از آن پاسخ گوييد.»(1)آن گاه فرمود: تحيّت و نيكى بهتر، همان آزاد كردن او است.(2)

                                                                         دقیق و مستند بدانیم.
feraghat90.blogfa.com/post-1048.aspx1. نساء-86. در اين آيه شريفه آفريدگار پرمهر به بندگان رهنمون مى‏شود كه مهر و احترام به ديگران و سمبل آن، درود و سلام را بهتر از آن پاسخ دهند، يا به همان شيوه‏اى كه به آنان نثار شده است باز گردانند تا مهر و احترام متقابل شکل گیرد: "وَ اِذا حُيِّيتُم بِتَحيَّةٍ فَحَيُّوا بِاَحْسَنَ مِنْها اَوْ رُدُّوها؛ و هنگامى كه درودى به شما نثار شد، شما به نيكوتر و پرمهرتر از آن درود نثار كنيد و يا همانند آن را برگردانيد. با اين بيان، اگر مسلمانى به انسان «سلام »گفت، در پاسخ او بايد «عليكم ‏السّلام» گفته شود؛ و اگر به اين صورت درود گفته است، بايد «و رحمة الله» نيز بر آن افزوده گردد... اما به باور «ابن عباس» در مورد غير مسلمان، مهر و احترام متقابل بسنده است و فراتر و بهتر لازم نيست.«على بن ابراهيم» در تفسير خويش از دو امام راستين حضرت باقر و صادق - كه درود خداى بر آنان باد - آورده است كه منظور از «تحيّت» در آيه شريفه، نثار درود و سلام و هرگونه نيكى است. و «حسن» در اين مورد آورده است كه مردى بر پيامبر(ص) گرامى وارد شد و گفت: «درود بر شما»! پيامبر(ص) گرامى پاسخ داد:« درود و مهر و بركات خدا بر شما باد!» مرد ديگرى آمد و گفت: «درود و مهر خدا نثارتان باد» پيامبر(ص) فرمود: «درود و مهر و بركات خدا بر شما!» مرد ديگرى آمد و گفت : «درود و مهر و بركات خدا بر شما!» پيامبر(ص) همانند خود او پاسخ داد. برخى گفتند: اى پيامبر(ص)! چرا همانند او پاسخ فرموديد؟ در جواب گفت: او ديگر چيزى فروگذار نكرد تا من در پاسخ او بيفزايم.و نيز «واحدى» آورده است كه پيامبر(ص) فرمود: «من قال: السّلام عليكم، كتب له عشر حسنات، و من قال: السّلام عليكم و رحمة اللّه، كتب له عشرون حسنة، و من قال: السّلام عليكم و رحمة اللّه و بركاته، كتب له ثلاثون حسنة».كسى كه به انگيزه احترام به همدين و همنوع خويش بگويد: درود بر شما!» 10پاداش نيكو در پرونده عمل او نوشته مى‏شود؛ و كسى كه بگويد: درود و مهر خدا بر شما! 20پاداش نيكو، و كسى كه بگويد: درود و مهر و بركات خدا بر شما باد! 30پاداش نيكو برايش نوشته خواهد شد. "اِنَّ اللَّهَ كانَ عَلى‏ كُلِّ شَىْ‏ءٍ حَسيباً؛ همانا خداوند بر هر چيزى حسابگر است." در مورد اين فراز از آيه 3نظر آمده است:

 

 

اول:  به باور برخى منظور اين است كه، خدا بر هر چيزى بسنده است.
دوم: به باور برخى، منظور اين است كه خدا هماره بر هر چيزى نگهبان است.
سوم: و پاره‏اى نيز مى‏گويند: خدا پاداش و كيفر دهنده به هر كار و چيزى است.

لذا ترجمه ها در این آیه؛ "وَإِذَا حُيِّيْتُم بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّواْ بِأَحْسَنَ مِنْهَا أَوْ رُدُّوهَا إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ حَسِيبًا؛ چون شما را به سلامی نواختند به سلامی بهتر از آن يا همانند آن پاسخ گوييد هر آينه خدا حسابگر هر چيزی است."  متفاوت است:

- ترجمه بهرام پور:  و زمانى كه به شما درود گفته شد، شما به صورتى بهتر از آن يا همانند آن را پاسخ دهيد همانا خداوند حسابرس همه چيز است.
- ترجمه مشکینی: و چون به شما تحيّت و درودى گفته شد شما تحيّتى نيكوتر از آن يا همانند آن را بگوييد، كه بى‏ترديد خداوند حسابرس همه چيز است.
- ترجمه مجتبوی: و هنگامى كه شما را به درودى درود گويند، پس به نيكوتر از آن درود گوييد يا همان را باز گوييد. همانا خداوند بر هر چيزى حسابگر است.
- ترجمه فولادوند: و چون به شما درود گفته شد، شما به [صورتى‏] بهتر از آن درود گوييد، يا همان را [در پاسخ‏] برگردانيد، كه خدا همواره به هر چيزى حسابرس است.

2. بحارالانوار، ج44، ص195. به نقل از انس: انس مي گويد: در خدمت امام حسين(ع) بودم، كنيزي داخل شد و شاخه گلي به امام حسين(ع) هديه كرد. امام در برابر آن، وي را آزاد ساخت. هنگامي كه از آن حضرت علت اين كار را پرسيدم، فرمود: خداوند اين ادب را به ما آموخته است، آنجا كه مي فرمايد: «وَإِذَا حُيِّيْتُم بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّواْ بِأَحْسَنَ مِنْهَا أَوْ رُدُّوهَا إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ حَسِيبًا» چون به شما درود گفته شد شما به (صورتي) بهتر از آن پاسخ درود گوييد. آن گاه فرمود: تحيت بهتر، همان آزاد كردن او است.
 

۳. http://www.tebyan.net

 

                                                                         دقیق و مستند بدانیم.

feraghat90.blogfa.com/post-1048.aspx




:: بازدید از این مطلب : 154
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 ارديبهشت 1386 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: